Metoda Krakowska
W Centrum „Od Głowy do Mowy” w Poznaniu prowadzimy zajęcia w oparciu o założenia terapii neurobiologicznej Szkoły Krakowskiej.
W procesie terapii ćwiczone są wszystkie sfery: postrzeganie wzrokowe, słuchowe, pamięć, koncentracja, mała i duża motoryka, naśladownictwo, umiejętności społeczne, zabawa i przede wszystkim komunikacja językowa.
Podstawą prowadzonej terapii wszystkich dzieci jest nauka czytania metodą sylabową, której towarzyszą specjalnie opracowane ćwiczenia ogólnorozwojowe.
W Centrum OD GŁOWY DO MOWY diagnozę i terapię prowadzą Certyfikowani Terapeuci Metody Krakowskiej.
Metoda Krakowska jest systemową terapią funkcji poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi.
Powstała dzięki wieloletnim doświadczeniom terapeutycznym oraz badawczym zespołu związanego z Katedrą Logopedii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie prowadzonego przez prof. J. Cieszyńską.
Podstawowym założeniem metody jest stymulacja rozwoju intelektualnego dziecka, a także budowanie systemu językowego, który umożliwia nie tylko komunikację, opisywanie i wyjaśnianie świata, ale także budowanie własnej tożsamości.
www.centrummetodykrakowskiej.pl

W pracy terapeutycznej wykorzystujemy takie elementy jak:
-Stymulacja słuchowa, wzrokowa
-Gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne
-Techniki komunikacyjne
-Programowanie języka, dziennik wydarzeń
-Sylabowa metoda nauki czytania
-Stymulacja funkcji motorycznych
-Wybór dominującej ręki
-Kształtowanie zabawy tematycznej
-Stymulacja lewej półkuli mózgu
-Kształtowanie zachowań społecznych
-Stymulacja poznania wielozmysłowego
-Stymulacja pamięci
-Ćwiczenia kategoryzacji
-Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
-Logoterapia
Metoda Krakowska jest systemem, czyli spójną całością zbudowaną z zespołu elementów wzajemnie powiązanych w relacje, realizujących zadanie nadrzędne (budowanie systemu językowego) w zbiorze działań stymulujących rozwój poznawczy.
(J. Cieszyńska-Rożek „Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci” s. 409)